|
W pojazdach ciężarowych, i w naczepach stosuje się elementy hamulcowe i pneumatyczne, w skład których wchodzą m.in. zawory, elektrozawory, siłowniki hamulcowe, modulatory czy regulatory. Jeśli pojazd ciężarowy ma naczepę, wówczas można zastosować pneumatyczny układ hamulcowy dwuobwodowy. Wywołuje on nacisk na przednią i tylną oś pojazdu osobno. W pneumatycznych układach hamulcowych stosowany jest zespół zaworów hamulcowych, osobny dla każdego obwodu, umieszczony pod pedałem hamulca. Spadek ciśnienia następuje, gdy kierowca uruchamia hamulec, który z kolei uruchamia zawór pneumatyczny zwiększający ciśnienie w układzie, co powoduje uruchomienie hamulców kół. Wielokrotnie w przypadku pneumatycznych układów hamulcowych stosowane są także hamulce tarczowe, co zwiększa skuteczność hamowania. Najczęściej używa się przy tym tarczy wentylowanych, aby odprowadzać dużą ilość ciepła. Pod hamulcem nożnym, umieszczonym w kabinie, jest również sprężyna powrotna. Uruchamia ona zawory poszczególnych układów pneumatycznych, otwierając w sposób ciągły dopływ sprężonego powietrza do cylindrów umieszczonych przy kołach.